lördag 8 november 2014

Utmaningar. Dag 5 & 6.

Då var det helg och dags för några utmaningar...

Igår fredag hade vi bestämt att ett par kompisar skulle komma över. Eftersom det var fredag med allt vad det innebär (trött något?!) bestämde vi att det blev hämtmat. Där vi bor har vi två val. Pizza (uteslutet) och Thaimat. Efterrätt skulle bli glass i all enkelhet. Och så lite snacks och vin. Hm. Hur göra som sockerberoende på avgiftning?

Jag bestämde mig för att göra det bästa av situationen och bestämma på förhand vad jag skulle tillåta mig. Vilket blev: 1 dl ris (medvetet val för att slippa diskussioner kring middagsbordet - inte redo för dem än) samt frikostigt av kycklingen, toppat med några cashewnötter. Efterrätt, ett par msk av en glass jag hittade med enbart 6 g kolhydrater / 100 g. Inget tillsatt socker utan stevia glykosider långt bak i ingredienslistan. (Gästerna erbjöds andra alternativ som jag stod över). En kopp kaffe, några nötter och ett par bitar riktigt mörk choklad. Under hela kvällen två glas rött vin. Så...summa summarum, mer kolhydrater än vad som är bra för mig personligen...MEN medvetna val som jag gjorde på förhand och höll mig till.

Utmaning nr 1 avklarad!

Utmaning nr 2 - att vakna dagen efter en "tillåtande" dag utan att falla för suget. Här gäller det att få i sig en ordentlig frukost direkt när man kliver ur sängen. Det blir lätt lite för mycket mat, men för mig gäller det att stoppa suget med en gång. Det gör jag genom att äta mig mätt  på mat som innehåller tillräckligt mycket fett. Resten av dagen gick efter detta galant vilket glädjer mig oerhört. Jag har blivit starkare i tanken och lärt mig vad som funkar för mig. För ett år sedan hade en kväll med både vin, ris och mörk choklad utan tvekan lett till att jag tittat djupt ner i godispåsen dagen efter, samt frossat i bröd och pasta. Och detta kunde sedan pågått i dagar och veckor. 

Men idag. Utmaning nr 2 avklarad!!!

Heja. Mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar