fredag 11 april 2014

Inga förbud?

Jag får ofta höra att jag inte ska ha så många förbud. Den som kommenterar tänker då ofta på vad jag väljer att inte äta. Kommentaren kommer nämligen oftast i samband med att jag tackar nej till fika, godis, sötade drycker och liknande.

"Äh - man måste unna sig. Det kan inte vara bra/roligt med alla dessa förbud kring maten. Det bästa är att äta av allt - men lagom."

Ja ni är säkert fler som har hört det. Problemet är att jag är sockerberoende. Det betyder att jag inte kan äta vissa saker. För då faller jag. Bottenlöst. Rakt ner i sockerträsket.

"Ja men det är väl inte så farligt. Du som äter så nyttigt i vanliga fall. Och tränar gör du ju också."

Nämnde jag bottenlöst. Rakt ner. Jag blir sjuk. Ballongmagen kommer som ett brev på posten, likaså acne / exem och värk i leder och händer.

Jag väljer inte det. Jag väljer att må bra. Därför äter jag inte vissa saker.

Punkt. Slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar