onsdag 16 april 2014

Strikt LCHF vs Liberal LCHF

Det finns så många föreställningar om LCHF. Många av dem tyvärr felaktiga. Ofta får jag kommentaren "men får du äta det, du äter väl så´n där LCHF". Ja. Men (!) det finns olika former av LCHF. Allt från strikt LCHF till liberal LCHF. Själv äter jag liberal. För det passar mig just nu. För att jag tränar mycket. För att jag inte riktigt har kunskapen och vanorna än för något annat. Ett steg i taget liksom.

Jag tycker att Jonas Bergkvist har en bra översikt på sin blogg/hemsida www.jonasbergqvist.se:

STRIKT LCHF/lågkolhydratkost
Du äter 0-20 gram kolhydrater per dygn. En tallriksmodell för strikt LCHF bör vara 2/3 kött, fisk eller ägg samt 1/3 fet sås. Eller 1/3 av dessa båda plus 1/3 ovanjordgrönsaker. Passar bäst t.ex. överviktiga, högt blodtryck, sockerberoende, ambition om maximal fitness.

NORMAL LCHF/lågkolhydratkost
Du äter 20-50 gram kolhydrater per dygn. Jonas nämner normal LCHF som lämplig för den med lättare besvär med t.ex. övervikt och/eller högt blodtryck. I maten kan man lägga till fet yoghurt, nötter, kolhydratsnåla "brödskivor".

LIBERAL LCHF/lågkolhydratkost
Enligt Jonas passande för den som är frisk och som tränar en del. De generella riktlinjerna är att du äter mellan 50-100 gram kolhydrater per dag. Innebär att man kan lägga till någon rotfrukt, enstaka frukt och en liten klick ris eller 1-2 potatis.

Läs och lär mer av Jonas Bergkvist här. En av mina förebilder på området.

Själv äter jag enligt liberal LCHF. En stor anledningen till detta är att jag fortfarande håller på att lära mig hur man ska äta. Jag skulle tycka att det var extremt svårt att just nu ta bort t.ex. turkisk yoghurt, rotsaker och nötter ur kosten. Ris och potatis däremot lämnar jag därhän. Någon gång ska jag dock verkligen testa strikt LCHF. Som sockerberoende skulle det förmodligen fungera väldigt bra för mig.

Ett. Steg. I. Taget.

Liberal LCHF enligt Jonas Bergqvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar