onsdag 23 april 2014

Vetenskapens Värld om fett och socker

Programmet alla pratar om! Jag missade det själv men har försökt att följa med i svallvågorna som kom efter programmet. För er som missat det helt så genomfördes ett test där ett tvillingpar (män, båda läkare) äter olika mat under en månad. Den ena äter, om jag förstått det rätt, en kost med lite fett och mycket kolhydrater. Den andre äter en extremt kolhydratsnål kost med mycket fett  (väldigt strikt LCHF, inte ens grönsaker var tillåtna).

LCHF: Vetenskapens värld om fett och socker
Eh...sådär ser inte min LCHF-tallrik ut...
Såklart har jag fått kommentarer i fikarummet. Liknande "där ser du, det du håller på med är inte bra". Detta baserar de på att mannen som åt kolhydratsnålt visserligen gick ner mest i vikt - men tappade mer i muskler. Mannen som åt lite fett gick då ner mest i fett. Dessutom varnades "fettätaren" i programmet för diabetes.

Det finns så mycket jag skulle vilja säga i frågan. T.ex. att det inte bara handlar om vikt - det handlar om hälsa. Välmående. Att hitta vad som passar dig! Att mäta rätt saker - över en lämplig tidsperiod. Men jag är ingen expert på området så jag överlåter det till just dessa att kommentera och debattera. Läs t.ex. Jonas Bergkvists inlägg om programmet som jag tycker är sakligt och tydligt. Kika även in hos Kostdoktorn.

Jag nöjer mig med att konstatera att den mat jag äter nu gör att jag mår bra.
Ni andra i fikarummet äter vad ni vill. Och jag äter vad jag vill.
Och. Mår. Bra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar